Missie en Visie
Gids en begeleider
Teamleden zijn in staat om m.b.v. specialistische kennis vanuit verschillende rollen de leerlingen te begeleiden naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid. De nabijheid van de onderwijsprofessional zorgt voor een veilige leeromgeving, waarin het de taak van de begeleider is om kinderen op hun eigen wijze met behulp van hun talenten te ontwikkelen tot volwaardig lid van de maatschappij. Dit vraagt gerichte kennis, vaardigheden en attitudes.
Goed werkgeverschap
Ontwikkeling faciliteren, waarbij het scholingsaanbod gericht is op de doelgroep. Beperking van bureaucratie. Het welbevinden van de werknemer staat centraal, waarbij wordt afgestemd op behoeften, loopbaanfasen en voorkeursstijlen. De combinatie van ontwikkeling van de werknemer met een goed welbevinden en hoge betrokkenheid zorgt voor kwaliteit in het werk.
KempenKind Academie
De Piramide is een professionele leergemeenschap en academische opleidingsschool. Teamleden en studenten ontwikkelen voortdurend hun vakmanschap en zorgen ervoor dat ze aansluiten bij de veranderingen in het onderwijs. Hierbij gaat extra aandacht uit naar borging en het delen van de opgedane kennis. Het delen van kennis strekt zich uit tot collega’s van andere scholen en ouders.
Dynamische leerkrachtklok
De Piramide is een school waar zowel personeel als leerlingen betrokken zijn bij het te ontwerpen onderwijs. Het activerende aanbod is gericht op intrinsieke motivatie van leerlingen en sluit aan bij de eisen van de snel veranderende maatschappij. Door middel van onderzoekend, ontwerpend en coöperatief leren komen de leervaardigheden ‘creëren, communicatie, kritisch denken en probleemoplossend vermogen’ aan bod.
Open mentale instelling
Vanuit een open mentale, onderzoekende houding zijn teamleden van De Piramide benieuwd naar elkaars kennis, inzichten en overtuigingen. Binnen de professionele leercultuur staan we open en hebben we respect voor de eigenheid van de leerlingen. We nemen ook naar ouders en omgeving een open houding aan. Op De Piramide heerst een veilig klimaat waarin we op constructieve, natuurlijke wijze feedback geven en ontvangen.
Wereldburger
Het kind van nu is de wereldburger van later. De teamleden hebben zicht op de benodigde vaardigheden van kinderen voor nu en in de toekomst. De leerkrachten begeleiden leerlingen in goede samenwerking met ouders in hun ontwikkeling tot zelfstandige, vaardige, waardige volwassenen. Hierbij worden kinderen gestimuleerd tot zelfreflectie zodat ze een realistisch zelfbeeld ontwikkelen en hun eigen mogelijkheden benutten.
Maatschappelijk verbinder
Levensechte onderwijspraktijk met veelzijdige oriëntaties op de samenleving. Via samenwerking met ouders, (voorschoolse) onderwijs- en zorginstellingen, bedrijfsleven en andere instanties versterken teamleden de mogelijkheden en kwaliteit van passend onderwijs op de eigen school en daarbuiten.